– Har tjent nasjoner i Afrika siden 2007
Med «Africa Mercy» leverer Mercy Ships et førsteklasses sykehus med et kontrollert, sikkert og rent miljø for pasienter og frivillige – operativt fra dag èn når vi ankommer et nytt land.
«Africa Mercy» ble kjøpt i 1999. På det tidspunktet het skipet «Dronning Ingrid» og hadde seilt som jernbaneferge mellom Danmark og Sverige. En stor gave fra Stiftelsen Balcraig gjorde kjøpet mulig. «Dronning Ingrid» ble omdøpt til «Africa Mercy» av Norma Major i april 2000.
Det kostet 30 millioner kroner å bygge om skipet til et sykehusskip. Dette ble finansiert av gaver fra Oak Foundation, Balcraig Foundation, andre stiftelser og gaver fra bedrifter og individuelle bidragsytere. Ombygningen ble gjennomført på verftet A & P Shipyard i England, og var først ferdig i mars 2007. Det var på det tidspunktet den største ombygningen av sitt slag i Storbritannia.
Sykehuset dekker det meste av arealet der jernbaneskinnene engang var – ca. 1200 kvadratmeter. Sykehuset har fem operasjonsstuer, en oppvåkning- / intensivavdeling, og avdelinger med totalt 80 senger til pasienter.
Alt helsepersonell som bemanner sykehuset er frivillige som jobber gratis og som dekker kostnader til egen reise, kost og losji. Driften av sykehuset er dekket av gaver fra private givere. Derfor kan vi tilby gratis operasjoner til pasienter uten andre alternativer. Dette er de vanligste operasjonene vi gjør:
Sykehuset har CT skanner, egen røntgenavdeling og eget laboratorium.
«Africa Mercy» har plass til en besetning på ca 450. Mannskapet består av maritimt og teknisk personell som har ansvar for drift og vedlikehold av skipet, helsepersonell som bemanner sykehuset og mange frivillige i et utall av støttefunksjoner; bysse, renhold, resepsjon, og ulike administrative stillinger. Skipet bemannes av frivillige fra mer enn 60 ulike nasjoner. Mer enn ti tusen frivillige har tjenestegjort om bord siden starten i 2007. «Africa Mercy» har 481 soveplasser fordelt på 24 familielugarer, 29 tomanns lugarer, enkeltmanns- og felleslugarer.
Skipet er utstyrt med et automatisk sprinklersystem og et røykvarslersystemet identifiserer den nøyaktige plassering av kilden ved en eventuell brann. I maskinrommet er det et slukkesystem basert på CO² er svært effektivt i tilfelle brann. Det er dedikert sikkerhetspersonell på broen 24 timer i døgnet, syv dager i uken. De støttes av CCTV og annet utstyr rundt på skipet. Kritiske områder som broen og maskinene er låst.
Mercy Ships følger maritime industristandarder som regulerer hva skipene gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luftforurensning. En av disse er den internasjonale konvensjonen for forebygging av forurensning fra skip (MARPOL 73-78) . I tillegg til dette bruker Mercy Ships marine drivstoff som møter krav fra den intenasjonale maritime organisasjonen (IMO). Skipene seile også med lave hastigheter mellom havner for å minimere karbonutslipp.
Mercy Ships ankommer ulike nasjoner etter invitasjon fra deres respektive regjeringer. Før skipets ankomst samarbeider vi med helsedepartementet for å identifisere hva slags behov det er i landet og i hvilken grad vi er i stand til å støtte, forsterke og bidra til forbedring av landets helsevesen.
I mer enn 40 år har vi Mercy Ships basert driften vår på to typer frivillige: Folk som gir gaver for å finansiere driften og frivillige som reiser ut for å bemanne skipene våre.
Det er en modell som fungerer glimrende. Det er mange som reiser ut igjen og igjen. Når de som jobber ombord dekker sine egne kostnader, gjør det at vi kan gi gratis operasjoner til mange flere mennesker. Og det er jo det som er hele hensikten med arbeidet vårt. Alle som gir pengestøtte eller reiser som frivillige gjør det for å hjelpe mennesker som har store lidelser; enorme svulster i ansiktet, deformerte bein, store brannskader, barn (og voksne) med leppe-/ ganespalte.
Frivillige gaver til Mercy Ships går til å dekke alle kostnader knyttet til operasjonene ombord. Skipet er som en liten by, og det er mange kostnader som skal dekkes for at vi skal kunne holde operasjonene igang
Direkte kostnader til operasjonene som strøm, bandasjer og annet forbruksmateriell.
Innkjøp og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr.
Alle kostnader knyttet til driften av skipet; drivstoff, vedlikehold, inventar, forbruksmateriell osv.
Transportkostnader knyttet arbeid med å finne pasienter og kjøre dem til skipet.
Lønn til maritime dagarbeidere fra vertsnasjonen.
«Global Mercy» ™ vil ha kapasitet til 199 pasienter. Dette er pasienter som i all hovedsak trenger en operasjon. Vi har en rekke ulike pasientgrupper:
Leppe-/ ganespalte
Svulster
Brannskader
Ortopediske pasienter (klumpfot, ekstremt skjeve bein, arm- og håndskader)
Kvinner med fødselsskader
Vi har pre- og postoperativ avdeling, radiologisk avdeling (med røntgen- og CT-skanning), rehabilitering og poliklinisk avdeling. I tillegg har vi akuttmottak, isolat og egne senger der pårørende kan være med å gi pleie til pasientene.
«Arica Mercy » til kai i Cotonou, Benin
Spesifisjoner | |
---|---|
Lengde | 152 meter |
Bredde | 23,7 meter |
Dybde | 6 meter |
Tonnasje brutto | 16 572 |
Lastekapasitet | 1,724 m³ |
Mannskap | 474 |
Motorer | 4 x Warsila 6L32 med 2 x ABB Azipods |
Bygget | 1980 Helsingør, Danmark |
Klassifikasjonsselskap | Bureau Veritas |
Flagg | Malta |
er verdens største sykehusskip, og har sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og sykehuset ombord forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
Vi har lugarer i alle størrelser, og de er koselige. De fleste av våre mannskaper vil dele en lugar og et bad med flere frivillige.
Par og familier har egne lugarer, og enkeltlugarer for våre sjøoffiserer.
Det er flere ulike oppholdsrom for sosialt felleskap og for små og store samlinger.
Rundt fem milliard mennesker mangler tilgang til grunnleggende helsetjenester. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å gjenopprette helse og verdighet. Frivillig profesjonelt mannskap gir gratis grunnleggende omsorg og kirurgi. + 590 havnebyer besøkt + 2,71 millioner mennesker direkte berørt + 40 års tjeneste
Ifølge Lancet-kommisjonens rapport om global kirurgi, dør 16,9 millioner mennesker hvert år av mangel på trygg kirurgi. Det er over tre ganger så mange som dør hvert år av HIV, malaria og tuberkulose til sammen.
I tillegg lever milliarder av mennesker med kronisk smerte, økonomisk krise og sosialt stigma på grunn av skader og deformeringer som kunne vært ordnet med kirurgi. Behovet for betydelig vekst i kirurgisk
kapasitet og trening er enormt. Dette er kirurgi-krisen.
16,9 millioner * mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi.
* Lancet Global Surgery 2030 Report
Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det.
Over 73% av verdens befolkning bor i nærheten av en havneby
Et skip er den mest effektive plattformen for å levere høyteknologiske og moderne sykehustjenester til områder hvor rent vann, elektrisitet og medisinske fasiliteter er svært begrenset eller ikke-eksisterende.
Samtidig – med mer enn 73 % av jordens befolkning som bor nærmere enn 160 kilometer fra kysten, har vi mulighet til å nå enda flere med våre gratis sykehustjenester. Mange land mangler rent vann, sikker strømforsyning, medisinske fasiliteter og helsepersonell.
Våre skip er førsteklasses sykehus med et kontrollert, sikkert og rent miljø for pasienter og frivillige – operativt fra dag èn når vi ankommer et nytt land.
«Global Mercy blir verdens største sykehusskip, og skal ha sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og skal forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
16,9 millioner* mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi. Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
* Lancet Global Surgery 2030 Report
Godartede svulster som vokser og leppe- og ganespalte kan forårsake store og livstruende problemer.
Mercy Ships gir bedre helse med bl.a. brokkoperasjoner og strumabehandling slik at familieforsørgere igjen får muligheten til å være yrkesaktive.
Blindhet pga. grå stær er et stort problem i Afrika. Mercy Ships har spesialisert seg på å behandle dette og en ti minutters operasjon kan gi et nytt liv.
“Africa Mercy ” til kai i Cotonou, Benin.
Vi bruker hver operasjon om bord som en arena for (videre)utanning av lokale kirurger og sykepleiere slik at det lokale helsevesenet står styrket når sykehusskipet vårt har seilt videre til neste havn.
I tillegg til å utdanne og veilede lokalt helsepersonell, donerer vi moderne utstyr som gjør kirurgiske inngrep tryggere.
Mange sykdommer kan forebygges ved å spise sunn mat. Det gjelder blant annet deformeringer av skjelettet. Derfor hjelper Mercy Ships de lokale bøndene i lavinntektsland å øke utbyttet og kvaliteten på landbruket sitt. På denne måten får vi bokstavlig talt tatt noen problemer ved roten.
Ved begynneslen av hvert feltoppdrag åpner vi for at lokalbefolkningen kan komme å få vurdert ulike helseplager. De vi kan hjelpe får timekort. Behovene er enorme og derfor har vi bygget et helt nytt skip som mer enn dobler kapasiteten vår!
En gave på 220,- kroner gir mat og medisiner for å styrke barnet i forkant av den livreddende operasjonen.
Kontakt oss
Dine gaver går til gratis operasjoner, ikke lønn til kirurger og helsepersonell. De jobber frivillig!
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Personvernerklæring