Global Mercy, verdens største sivilie sykehusskip

Mer enn 16 millioner mennesker dør hvert år på grunn av at de ikke har råd eller tilgang til kirurgisk hjelp. Mercy Ships har bygget et nytt skip som dobler vår kapasitet til å møte dette behovet.

I følge Lancet Global Surgery 2030 Report, dør 16,9 millioner mennesker fordi de ikke har tilgang til kirurgisk hjelp. Over 93 prosent av befolkningen i Afrikanske land sør for Sahara ikke kan få en livreddende operasjon, om de skulle trenge det. Koronapandemien har gjort denne situasjonen enda værre, da internasjonal bistand har vært fraværende på grunn av stengte grenser og reiserestriksjoner. Vårt bidrag er derfor enda viktigere enn det har vært på mange år. Ombord på «Global Mercy» holder vi førsteklasses standard på sykehustjenestene. Alt er rent og trygt på samme måte som på et sykehus i Norge. Det samme gjelder besetningen. Vi har høyt kvalifiserte spesialister både på broen, i maskinrommet og i operasjonsstuene. I løpet av de 50 årene som vi kommer til å ha skipet i drift, regner vi med at 150.000 liv vil bli forandret ombord, bare gjennom kirurgiske operasjoner.

«Global Mertcy» er 174 meter langt og veier 37.000 tonn. Det har seks operasjonsstuer og har plass til 640 frivillige fra hele verden. Ombord vil vi ha kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere, vertskap, regnskapsførere og mange flere. Ombord er det et auditorium med plass til 682 personer, skole, treningssenter, svømmebasseng, kafé, dagligvarebutikk og bibliotek. Alt har blitt plantagt og og bygget å legge til rette for at 950 personer skal ha sitt daglige virke ombord når skipet ligger til kai.

Sammen med vårt eksisterende faggskip «Africa Mercy», vil «Global Mercy» mer enn doble vår evne til å hjelpe mennesker som lever i noen av verdens minst utviklede land.

«Global Mercy»

Mercy Ships har fokus på miljø og bærekraft

Spesifikasjoner

Lengde174 mVekt37.000 tonn
Bredde28,6 mDekk12
Dybde6,1 mMotorer4 x Warsila 6L32
med 2 x ABB Azipods

Hvem, hva, hvor

VerftXingang Shipyard (CSSC) – Tijanjin, china
ProsjektledelseStena RoRo – Gothenburg, Sweden
KonstruksjonsdesignDeltamarin – Turkeu, Finland
MeglerBRS, Geneva
RegistrertLloyd’s Register – UK
FlaggMalta

Kondensvann fra air condition systemet blir filtrert og gjenbrukt til tekniske formål. Dette vil halvere forbruket av drikkevann.

Systemer ombord på skipet sørger for pålitelig strømforsyning, rent vann og air conditioning for både sykehus og mannskap.

Air condition bruker normalt mye strøm. Vårt system er bygget for å være svært energieffektivt slik at vi reduserer totalt strømforbruk med 15 prosent.

FAQ

Hvordan er energiforbruket ombord
  • Lysarmaturene har energieffektivt led-lys.
  • Lavt svovelinnhold i drivstoffet bidrar til å redusere forurensning
  • Vi seiler med lave hastigheter mellom havner for å redusere karbonutslipp
  • Vi følger internasjonale standarder (MARPOL 73-78) som regulerer hva skip gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luft forurensing.
Bidrar forurensningene fra Mercy Ships-flåten til global oppvarming?

Mercy Ships følger maritime industristandarder som regulerer hva skipene gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luftforurensning. En av disse er den internasjonale konvensjonen for forebygging av forurensning fra skip (MARPOL 73-78) . I tillegg til dette bruker Mercy Ships marine drivstoff som møter krav fra den intenasjonale maritime organisasjonen (IMO). Skipene seile også med lave hastigheter mellom havner for å minimere karbonutslipp.

Hvordan avgjør Mercy Ships hvilke land i Afrika som i størst grad trenger besøk av skipet?

Mercy Ships ankommer ulike nasjoner etter invitasjon fra deres respektive regjeringer. Før skipets ankomst samarbeider vi med helsedepartementet for å identifisere hva slags behov det er i landet og i hvilken grad vi er i stand til å støtte, forsterke og bidra til forbedring av landets helsevesen.

Hvordan skiller dette skipet seg fra tidligere skip?

Alle våre tidligere skip har vært eldre skip som har blitt bygget om. «Africa Mercy» var f.eks. en jernbaneferge som seilte mellom Sverige og Danmark under navnet «Dronning Ingrid».

«Global Mercy» er et helt nytt skip som er spesialbygget for å være et sykehusskip. Det har blant annet store arealer for kursing og utdanning av lokalt helsepersonell i landene vi besøker slik at vi kan trene og utruste langt fler enn tidligere. Dermed vil vi etterlate oss mye mer kompetanse i landene vi besøker når skipet seiler videre til neste havn.

Hvorfor må frivillige betale for å jobbe ombord? Hvis de frivillige betaler sine egne kostnader, hva går da pengene dere samler inn til?

I mer enn 40 år har vi Mercy Ships basert driften vår på to typer frivillige: Folk som gir gaver for å finansiere driften og frivillige som reiser ut for å bemanne skipene våre.

Det er en modell som fungerer glimrende. Det er mange som reiser ut igjen og igjen. Når de som jobber ombord dekker sine egne kostnader, gjør det at vi kan gi gratis operasjoner til mange flere mennesker. Og det er jo det som er hele hensikten med arbeidet vårt. Alle som gir pengestøtte eller reiser som frivillige gjør det for å hjelpe mennesker som har store lidelser; enorme svulster i ansiktet, deformerte bein, store brannskader, barn (og voksne) med leppe-/ ganespalte.

Frivillige gaver til Mercy Ships går til å dekke alle kostnader knyttet til operasjonene ombord. Skipet er som en liten by, og det er mange kostnader som skal dekkes for at vi skal kunne holde operasjonene igang

  • Direkte kostnader til operasjonene som strøm, bandasjer og annet forbruksmateriell.
  • Innkjøp og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr.
  • Alle kostnader knyttet til driften av skipet; drivstoff, vedlikehold, inventar, forbruksmateriell osv.
  • Transportkostnader knyttet arbeid med å finne pasienter og kjøre dem til skipet.
  • Lønn til maritime dagarbeidere fra vertsnasjonen.
Hva slags pasienter får behandling ombord?

«Global Mercy «™ will have the capacity to serve up to 199 patients across different levels of care – including perioperative and post-operative such as radiology (with X-ray and CT Scan), screenings/admissions, rehab and outpatient care — at a given time. Accommodations for patients receiving care include acute care beds, isolation beds and self-care beds.

«Global Mercy» ™ vil ha kapasitet til 199 pasienter. Dette er pasienter som i all hovedsak trenger en operasjon. Vi har en rekke ulike pasientgrupper:

  • Leppe-/ ganespalte
  • Svulster
  • Brannskader
  • Ortopediske pasienter (klumpfot, ekstremt skjeve bein, arm- og håndskader)
  • Kvinner med fødselsskader

Vi har pre- og postoperativ avdeling, radiologisk avdeling (med røntgen- og CT-skanning), rehabilitering og poliklinisk avdeling. I tillegg har vi akuttmottak, isolat og egne senger der pårørende kan være med å gi pleie til pasientene.

Jim Patterson

Senior Consultant Marine Operations, Mercy Ships

INTERVIEW Jim
What are the main differences in what can be planned into the ship compared with a conversion like the Africa Mercy?

You start with a more or less blank canvas. Obviously there are always compromises – especially as the design matures and you need ever more space for things like HVAC ducting but the compromises are significantly less than in the conversion of an existing vessel no matter how good it is.

What still needs to be done in terms of fitting out the Global Mercy after delivery from the Shipyard?

The larger pieces of medical equipment, for example the CT Scanner, X-Ray, Sterilizers, Disinfectors, etc. are being fitted in Shipyard – anything that requires bolting down, hard wired to power or water/drainage. All the smaller items, and there are many of those, will be installed post Shipyard. Commissioning of the hospital equipment will also take place post Shipyard, including the Laboratory.

This is in addition to the usual pots, pans, dishes, cutlery, bed linen, etc.  Loading of supplies takes longer than a normal ship as well so that when the ship does arrive on location it is ready to go to work.

What technical innovation has been employed in line with moves toward decarbonization of the shipping industry?

We have tried to incorporate as many energy saving features as we can:

  • LED lights
  • Variable Frequency Drives on all but the very smallest motors for example. This means a fan or a pump does not have to work harder than it needs to thereby reducing the amount of energy it needs.
  • Waste heat recovery is employed wherever possible, in the HVAC system and then for the main diesels both from exhaust and cooling water.
  • As previously mentioned, the ship is designed with a relatively low sailing speed thereby reducing fuel consumption significantly at sea. The company, Selektope, have donated an additive for the anti-fouling paint that should ensure no buildup on the hull during our extended port stays thereby keeping the energy required to push the ship through the water as low as possible.
  • We have a fairly sophisticated waste handling system onboard for both solid and liquid waste to reduce discharge to a minimum

This is in addition to the usual pots, pans, dishes, cutlery, bed linen, etc.  Loading of supplies takes longer than a normal ship as well so that when the ship does arrive on location it is ready to go to work.

What other specialist systems have needed to be fitted to the ship to make it a hospital (eg ventilation or power)?

The ventilation in the hospital is fairly sophisticated with special filtration in places as well as positive and negative pressure gradients, depending on the space, to control airflow in to our out of a space to reduce the potential spread of airborne infection.

The data network throughout the ship is very extensive but particularly in the hospital area to facilitate communication with different finds of equipment and the possibility to send information shore side for quick diagnosis where necessary.

We have incorporated a “Patient Veranda” on the aft end of deck 4 (hospital deck) where recovering patients can go outside if they wish.

What are the next steps – and what is needed to get the ship into operation?
  • The ship has just completed her pre sea trial dry-docking.
  • Inclining test should be coming up very soon now as the accommodation nears completion.
  • Testing and commissioning is ongoing, particularly HVAC system which is quite a lengthy process.
  • Finish testing all the safety systems, fire detection and the likes
  • Complete the outstanding items
  • Sea trials including Noise and Vibration checks

Work progress