"Global Mercy"
– Sykehusskipet som gir håp, smil og muligheter
Vi mer enn dobler innsatsen
Mer enn 16 millioner mennesker dør hvert år på grunn av at de ikke har råd eller tilgang til kirurgisk hjelp. Mercy Ships har bygget et nytt skip som dobler vår kapasitet til å møte dette behovet.
Sammen med vårt eksisterende flaggskip «Africa Mercy», vil «Global Mercy» mer enn doble vår evne til å hjelpe mennesker som lever i noen av verdens minst utviklede land.
Verdens største sivile sykehusskip
«Global Mercy er verdens største sykehusskip, og skal ha sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og skal forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
«Global Mercy» er 174 meter langt og har bruttovekt på 37 000 tonn, det er litt større enn «Stena Saga» som er 166 meter.
Det spesialbygde sykehuset blir hjertet i skipet, med seks operasjonsstuer og avdelinger for 200 pasienter, laboratorium, poli-, øye- og tannklinikk.
«Global Mercy» har plass til mer enn 600 internasjonale frivillige, deriblant kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere og sjåfører.
"Global Mercy": Helsehjelp fra én havn til to nasjoner på første feltoppdrag
"Global Mercy": Reisen
"Global Mercy" er på vei til Senegal
Tilbakeblikk på Global Mercys besøk i Rotterdam
The Global Mercy Virtual Tour
The Global Mercy Virtual Tour
Ole Urdal fra maskinrommet på Global Mercy
#GlobalMercy har kommet til Rotterdam
TIMELAPSE #GlobalMercy har kommet til Rotterdam
Global Mercy Ship will Double Ministrys Impact
"Global Mercy" i Antwerpen
Se hvor Global Mercy er i dag: Ekstern link til Marinetraffic.com
- Velkommen til et helt nytt sykehusskip – på ordentlig!
Verdens største sykehusskip «Global Mercy» kommer nå hjem til deg
Velkommen
om bord!
Her får du en enestående mulighet til å opplev splitter nye «Global Mercy» på innsiden. Du er invitert å komme om bord og bli en del av Mercy Ships eventyrlige historie og fremtid.
Global Mercy - som et middels stort lokalsykehus
Liten landsby
«Global Mercy» er som en liten by med soveplass til et mannskap på 641 personer. Skipet er bygget slik at det er plass til 950 mennesker ombord på daglig basis. Det er omtrent like mange som et middels stort lokalsykehus her i Norge.
Ombord vil vi ha kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere, vertskap, regnskapsførere og mange fl ere. Ombord er det et auditorium med plass til 682 personer, skole, treningssenter, svømmebasseng, kafé, dagligvarebutikk og bibliotek.
Trener opp lokale kirurger og sykepleiere
«Global Mercy» er spesialutstyrt med førsteklasses kurslokaler, som gjør at Mercy Ships kan bidra til opplæring innen kirurgi og relaterte emner sammen med lokale helsefagfolk. I løpet av de ti månedene skipet ligger til kai i en vertsnasjon, vil lokalt helsepersonell kunne få flere hundre mentortimer i operasjonsstuene.
Her assisterer de ved operasjoner eller gjør inngrepene selv under kyndig veiledning. Man kan også øve på ulike kirurgiske inngrep i både «virituel reality»-simulator og på naturtro treningsdukker.
Utdanningssenteret tilbyr også post-operativ-simulator som gjør det mulig å øve på situasjoner som lokale kirurger og sykepleiere vil møte når de kommer tilbake til sine lokale sykehus og klinikker. Det er viktig å kunne øve på operasjoner med de begrensningene som finnes lokalt slik at man kan etablere best mulige rutiner for lokale forhold.
Et sykhusskip blir til
Verdens største sivile sykehusskip
Timelapse-video
"Global Mercy " er nå klar for opppdrag
Våre skip er lastet med
Global Mercy
er verdens største sykehusskip, og har sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og sykehuset ombord forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
Storkjøkken, bakeri og kafé
Lugarer og fellesrom
Vi har lugarer i alle størrelser, og de er koselige. De fleste av våre mannskaper vil dele en lugar og et bad med flere frivillige.
Par og familier har egne lugarer, og enkeltlugarer for våre sjøoffiserer.
Det er flere ulike oppholdsrom for sosialt felleskap og for små og store samlinger.
Utdanningssenter
Utdannings-senter
Forsyninger, logistikk og IT
Operasjonsstue
Operasjons-stue
Maritim besetning
Rehabilitering
Rehabili-tering
Kondensvann fra air condition systemet blir filtrert og gjenbrukt til tekniske formål. Dette vil halvere forbruket av drikkevann.
Systemer ombord på skipet sørger for pålitelig strømforsyning, rent vann og air conditioning for både sykehus og mannskap.
Air condition bruker normalt mye strøm. Vårt system er bygget for å være svært energieffektivt slik at vi reduserer totalt strømforbruk med 15 prosent.
Oversikt over dekk
Trykk på bildene for større visning
Internasjonalt samarbeide
«Global Mercy» er et internasjonalt samarbeid. Med en lengde på 174 meter, bredde på 28,6 meter og bruttotonn på 37.000, er skipet klasset som passasjerskip. Sykehusskipets dybde under vannlinjen er 6,16 meter og gjennomsnittshastigheten er 12 knop.
Spesifisjoner | |
---|---|
Lengde | 174 meter |
Bredde | 28,6 meter |
Dybde | 6,1 meter |
Vekt | 37.000 tonn |
Dekk | 12 dekk |
Motorer | 4 x Warsila 6L32 med 2 x ABB Azipods |
Hvem, hva, hvor | |
---|---|
Verft | Xingang Shipyard (CSSC) – Tijanjin, china |
Prosjektledelse | Stena RoRo – Gothenburg, Sweden |
Konstruksjonsdesign | Deltamarin – Turkeu, Finland |
Megler | BRS, Geneva |
Registrert | Lloyd’s Register – UK |
Flagg | Malta |
«Afrika Mercy » til kai i Cotonou, Benin
Ofte stilte spørsmål
- Lysarmaturene har energieffektivt led-lys.
- Lavt svovelinnhold i drivstoffet bidrar til å redusere forurensning
- Vi seiler med lave hastigheter mellom havner for å redusere karbonutslipp
- Vi følger internasjonale standarder (MARPOL 73-78) som regulerer hva skip gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luft forurensing.
Mercy Ships følger maritime industristandarder som regulerer hva skipene gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luftforurensning. En av disse er den internasjonale konvensjonen for forebygging av forurensning fra skip (MARPOL 73-78) . I tillegg til dette bruker Mercy Ships marine drivstoff som møter krav fra den intenasjonale maritime organisasjonen (IMO). Skipene seile også med lave hastigheter mellom havner for å minimere karbonutslipp.
Mercy Ships ankommer ulike nasjoner etter invitasjon fra deres respektive regjeringer. Før skipets ankomst samarbeider vi med helsedepartementet for å identifisere hva slags behov det er i landet og i hvilken grad vi er i stand til å støtte, forsterke og bidra til forbedring av landets helsevesen.
Alle våre tidligere skip har vært eldre skip som har blitt bygget om. «Africa Mercy» var f.eks. en jernbaneferge som seilte mellom Sverige og Danmark under navnet «Dronning Ingrid».
«Global Mercy» er et helt nytt skip som er spesialbygget for å være et sykehusskip. Det har blant annet store arealer for kursing og utdanning av lokalt helsepersonell i landene vi besøker slik at vi kan trene og utruste langt fler enn tidligere. Dermed vil vi etterlate oss mye mer kompetanse i landene vi besøker når skipet seiler videre til neste havn.
I mer enn 40 år har vi Mercy Ships basert driften vår på to typer frivillige: Folk som gir gaver for å finansiere driften og frivillige som reiser ut for å bemanne skipene våre.
Det er en modell som fungerer glimrende. Det er mange som reiser ut igjen og igjen. Når de som jobber ombord dekker sine egne kostnader, gjør det at vi kan gi gratis operasjoner til mange flere mennesker. Og det er jo det som er hele hensikten med arbeidet vårt. Alle som gir pengestøtte eller reiser som frivillige gjør det for å hjelpe mennesker som har store lidelser; enorme svulster i ansiktet, deformerte bein, store brannskader, barn (og voksne) med leppe-/ ganespalte.
Frivillige gaver til Mercy Ships går til å dekke alle kostnader knyttet til operasjonene ombord. Skipet er som en liten by, og det er mange kostnader som skal dekkes for at vi skal kunne holde operasjonene igang
Direkte kostnader til operasjonene som strøm, bandasjer og annet forbruksmateriell.
Innkjøp og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr.
Alle kostnader knyttet til driften av skipet; drivstoff, vedlikehold, inventar, forbruksmateriell osv.
Transportkostnader knyttet arbeid med å finne pasienter og kjøre dem til skipet.
Lønn til maritime dagarbeidere fra vertsnasjonen.
«Global Mercy» ™ vil ha kapasitet til 199 pasienter. Dette er pasienter som i all hovedsak trenger en operasjon. Vi har en rekke ulike pasientgrupper:
Leppe-/ ganespalte
Svulster
Brannskader
Ortopediske pasienter (klumpfot, ekstremt skjeve bein, arm- og håndskader)
Kvinner med fødselsskader
Vi har pre- og postoperativ avdeling, radiologisk avdeling (med røntgen- og CT-skanning), rehabilitering og poliklinisk avdeling. I tillegg har vi akuttmottak, isolat og egne senger der pårørende kan være med å gi pleie til pasientene.
Absolutt - vi trenger all hjelp vi kan få.
Les mer om å bli frivillig her
Du finner en oversikt over ledige stillinger om bord og ønsket arbeidsperiode her:
https://opportunities.mercyships.org/
Over 73% av verdens befolkning bor i nærheten av en havneby
Hvorfor bruker vi sykehusskip
Et skip er den mest effektive plattformen for å levere høyteknologiske og moderne sykehustjenester til områder hvor rent vann, elektrisitet og medisinske fasiliteter er svært begrenset eller ikke-eksisterende.
Samtidig – med mer enn 73 % av jordens befolkning som bor nærmere enn 160 kilometer fra kysten, har vi mulighet til å nå enda flere med våre gratis sykehustjenester. Mange land mangler rent vann, sikker strømforsyning, medisinske fasiliteter og helsepersonell.
Våre skip er førsteklasses sykehus med et kontrollert, sikkert og rent miljø for pasienter og frivillige – operativt fra dag èn når vi ankommer et nytt land.
Hvorfor vi gjør det vi gjør
Ifølge Lancet-kommisjonens rapport om global kirurgi, dør 16,9 millioner mennesker hvert år av mangel på trygg kirurgi. Det er over tre ganger så mange som dør hvert år av HIV, malaria og tuberkulose til sammen.
I tillegg lever milliarder av mennesker med kronisk smerte, økonomisk krise og sosialt stigma på grunn av skader og deformeringer som kunne vært ordnet med kirurgi. Behovet for betydelig vekst i kirurgisk
kapasitet og trening er enormt. Dette er kirurgi-krisen.
16,9 millioner * mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi.
* Lancet Global Surgery 2030 Report
Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det.
En unik skipsflåte
Rundt fem milliard mennesker mangler tilgang til grunnleggende helsetjenester. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å gjenopprette helse og verdighet. Frivillig profesjonelt mannskap gir gratis grunnleggende omsorg og kirurgi. + 590 havnebyer besøkt + 2,71 millioner mennesker direkte berørt + 40 års tjeneste
"Caribbean Mercy"
Topp moderne sykehus
Skipene våre er svært effektive. Vi tar med oss et topp moderne sykehus til områder der rent vann, elektrisitet, medisinske fasiliteter og personell ofte mangler eller ikke eksisterer. Istedenfor å bygge opp fasilitetene vi trenger, kan vi tilby et trygt, stabilt sykehus, som samtidig er en undervisningsplattform. Slik gir vi livreddende og livsforandrende kirurgi til tusener av nødlidende mennesker.
Sykehustjenester
Langsiktig kapasitetsbygging
Sykehustjenester
16,9 millioner* mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi. Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.
* Lancet Global Surgery 2030 Report
Rekonstruerende ansiktskirurgi
Godartede svulster som vokser og leppe- og ganespalte kan forårsake store og livstruende problemer.
Brannskadeoperasjoner
Ortopedi
Fødselsskader
Generell kirurgi
Mercy Ships gir bedre helse med bl.a. brokkoperasjoner og strumabehandling slik at familieforsørgere igjen får muligheten til å være yrkesaktive.
Øyeoperasjoner
Blindhet pga. grå stær er et stort problem i Afrika. Mercy Ships har spesialisert seg på å behandle dette og en ti minutters operasjon kan gi et nytt liv.
Tannbehandling
Lindrende pleie
“Africa Mercy ” til kai i Cotonou, Benin.
Langsiktig kapasitetsbygging
Utdanning av lokalt helsepersonel
Vi bruker hver operasjon om bord som en arena for (videre)utanning av lokale kirurger og sykepleiere slik at det lokale helsevesenet står styrket når sykehusskipet vårt har seilt videre til neste havn.
Bygge bedre sykehus
Donasjoner av medisinsk utstyr og maskiner
I tillegg til å utdanne og veilede lokalt helsepersonell, donerer vi moderne utstyr som gjør kirurgiske inngrep tryggere.
Jordbruk
Mange sykdommer kan forebygges ved å spise sunn mat. Det gjelder blant annet deformeringer av skjelettet. Derfor hjelper Mercy Ships de lokale bøndene i lavinntektsland å øke utbyttet og kvaliteten på landbruket sitt. På denne måten får vi bokstavlig talt tatt noen problemer ved roten.
Ca. 6 000 mennesker i pasientkø i Guinea
Ved begynneslen av hvert feltoppdrag åpner vi for at lokalbefolkningen kan komme å få vurdert ulike helseplager. De vi kan hjelpe får timekort. Behovene er enorme og derfor har vi bygget et helt nytt skip som mer enn dobler kapasiteten vår!