"Global Mercy"

– Sykehusskipet som gir håp, smil og muligheter

Vi mer enn dobler innsatsen​

Mer enn 16 millioner mennesker dør hvert år på grunn av at de ikke har råd eller tilgang til kirurgisk hjelp. Mercy Ships har bygget et nytt skip som dobler vår kapasitet til å møte dette behovet.

Sammen med vårt eksisterende flaggskip «Africa Mercy», vil «Global Mercy» mer enn doble vår evne til å hjelpe mennesker som lever i noen av verdens minst utviklede land.

Verdens største sivile sykehusskip

“Global Mercy blir verdens største sykehusskip, og skal ha sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og skal forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.

«Global Mercy» er 174 meter langt og har bruttovekt på 37 000 tonn, det er litt større enn «Stena Saga» som er 166 meter. 

Det spesialbygde sykehuset blir hjertet i skipet, med seks operasjonsstuer og avdelinger for 200 pasienter, laboratorium, poli-, øye- og tannklinikk.

«Global Mercy» har plass til mer enn 600 internasjonale frivillige, deriblant kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere og sjåfører.

It’s happening! 
Today I begin the journey I’ve been praying for the last 13 months and a half. 
I’m finally going back to the ship!!
Would you pray for me? 3 flights, 22+hours traveling, but it will be all worth it!!
#mercyships
#volunteernurse
#africamercy
#globalmercy
Did you know that you can serve with your family on board? Both ships have fully-accredited schools where your children get a one-of-a-kind education experience. The #GlobalMercy even has a fully-equipped science lab with multiple lab stations providing plenty of space for students to enjoy the hands-on science experiments we all grew up loving.⁣
⁣
#MercyShipsAcademy⁣
#HopeAndHealing⁣
#MercyShips
Ship's ahoy! Following more than a year of extensive work toward completion, every day brings us closer to the Global Mercy's first field service in Africa.

#globalmercy
#hopeandhealing
#mercyships
Worlds largest hospital ship "Global Mercy" berthed in the port of Antwerp. At the moment it‘s being equipped there. (26.09.2021)

Follow: mlm.spotters 

————————————————————————

#globalmercy #mercyships #mercyshipsorg #antwerp #hospital #seaman #container #maritime #shipping #ocean #shipspotting #seafarers #instaship #photooftheday #shiplife #shipphoto #maritimephotography #harbours #shipspotting #harbourview #sailorlife #ship #containership #shipspotter #cargoship #crewlife #lillobrug #shiplovers #casco #merchantnavy #canon
Efter år av planering, bön och partnerskap är vårt första specialbyggda sjukhusfartyg snart redo för sin första resa! #GlobalMercy kommer att få det sista sakerna på plats i Europa, före hennes första insats i Afrika. Följ oss i de olika kanalerna för att följa denna fantastiska historia!⁠
 ⁠
#MercyShips⁠
#MercyShipsSverige⁠
#Sjukhusfartyg⁠
#Välgörenhet
We are so proud to announce our brand new ship... the Global Mercy!

We are grateful to reveal the world's largest, purpose-built hospital ship. Thanks to our faithful donors and volunteers, we will more than double our capacity to deliver safe surgical care and medical training in Africa.

You'd be surprised where you can make change.

#WorldProblemsFirst
#MercyShips
#GlobalMercy

Liten landsby

«Global Mercy» er som en liten by med soveplass til et mannskap på 641 personer. Skipet er bygget slik at det er plass til 950 mennesker ombord på daglig basis. Det er omtrent like mange som et middels stort lokalsykehus her i Norge. 

Ombord vil vi ha kirurger, maritimt mannskap, kokker, lærere, elektrikere, vertskap, regnskapsførere og mange fl ere. Ombord er det et auditorium med plass til 682 personer, skole, treningssenter, svømmebasseng, kafé, dagligvarebutikk og bibliotek.

Trener opp lokale kirurger og sykepleiere

 «Global Mercy» er spesialutstyrt med førsteklasses kurslokaler, som gjør at Mercy Ships kan bidra til opplæring innen kirurgi og relaterte emner sammen med lokale helsefagfolk. I løpet av de ti månedene skipet ligger til kai i en vertsnasjon, vil lokalt helsepersonell kunne få flere hundre mentortimer i operasjonsstuene.

Her assisterer de ved operasjoner eller gjør inngrepene selv under kyndig veiledning. Man kan også øve på ulike kirurgiske inngrep i både «virituel reality»-simulator og på naturtro treningsdukker. 

Utdanningssenteret tilbyr også post-operativ-simulator som gjør det mulig å øve på situasjoner som lokale kirurger og sykepleiere vil møte når de kommer tilbake til sine lokale sykehus og klinikker. Det er viktig å kunne øve på operasjoner med de begrensningene som finnes lokalt slik at man kan etablere best mulige rutiner for lokale forhold.

Et sykhusskip blir til

Skjermbilde 2021-07-19 kl. 18.51.29
Verdens største sivile sykehusskip
Skjermbilde 2021-07-19 kl. 19.11.18
Timelapse-video
"Global Mercy " er nå klar for opppdrag

Våre skip er lastet med

Global Mercy

blir verdens største sykehusskip, og skal ha sitt virke blant verdens aller fattigste i Afrika. Over 600 frivillige fyller hvert år skipet, og skal forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.

Storkjøkken, bakeri og kafé

«Global Mercy» er som en liten by med soveplass til et mannskap på 641 personer. Skipet er bygget slik at det er plass til 950 mennesker ombord på daglig basis. Det er omtrent like mange som et middels stort lokalsykehus her i Norge. Hvert år tjenestegjør det omlag 1500 frivillige for Mercy Ships, når vi nå skal bemanne to skip vil vi ha behov for mer enn 3000 frivillige.

Lugarer

«Global Mercy» er som en liten by med soveplass til et mannskap på 641 personer. Skipet er bygget slik at det er plass til 950 mennesker ombord på daglig basis. Det er omtrent like mange som et middels stort lokalsykehus her i Norge. Hvert år tjenestegjør det omlag 1500 frivillige for Mercy Ships, når vi nå skal bemanne to skip vil vi ha behov for mer enn 3000 frivillige.

Utdanningssenter

Utdannings-senter

Få dager etter at skipet vårt legger til kai, begynner vi å operere pasienter. Men samtidig begynner vi også å utdanne lokale kirurger og sykepleiere til å utføre operasjoner selv. Når skipet seiler til neste havn, etterlater vi oss helsepersonell som kan fortsette å gi kirurgisk hjelp til sine landsmenn.

Forsyninger, logistikk og IT

Når et sykehus med flere hundre pasienter skal forsynes med alt fra gasbind og kompresser til måltider, røntgenapparater og avansert IT-utstyr, trengs det folk som kan sørge for at alt fungerer og er tilgjengelig på rett sted til rett tid. Hvis ikke disse funksjonene er på plass, ville det ikke være mye annet som fungerte om bord.

Operasjonsstue

Operasjons-stue

Skipets hjerte er operasjonsstuene. Det er her menneskers liv bokstavelig talt forvandles. «Global Mercy» har seks operasjonsstuer der vi opererer brannskader, retter ut armer og bein, fjerner svulster, rekonstruerer deformerte ansikter, gir synet tilbake og flere andre operasjoner. Våre pasienter kommer om bord på skipet med håp og forlater skipet med nytt liv.

Maritim besetning

Selv om våre sykehusskip ligger store deler av året til kai, trenger vi likevel å fylle en rekke maritime funksjoner som på vanlige skip. Om bord er det kaptein, styrmenn, maskinister og matroser. Det er mye teknikk og mekanikk som må fungere hundre prosent når skipet seiler fra havn til havn og må driftes også ved kai.

Rehabilitering

Rehabili-tering

Ofte er det kirurgiske inngrepet bare en liten del av behandlingen til pasientene våre. Noen trenger en diett av ekstra næringsrik mat i forkant, for å bygge opp kroppen sin til å tåle en operasjon, og mange trenger måneder med opptrening etter operasjonen. Det gjelder særlig alle dem som har operert føtter og ben. De kan trenge over flere måneder med opptrening før de forlater skipet. Det er en av årsakene til at vi ligger til kai i ti måneder i hvert land. 

Kondensvann fra air condition systemet blir filtrert og gjenbrukt til tekniske formål. Dette vil halvere forbruket av drikkevann.

Systemer ombord på skipet sørger for pålitelig strømforsyning, rent vann og air conditioning for både sykehus og mannskap.

Air condition bruker normalt mye strøm. Vårt system er bygget for å være svært energieffektivt slik at vi reduserer totalt strømforbruk med 15 prosent.

Oversikt over dekk

Trykk på bildene for større visning

Internasjonalt samarbeide

«Global Mercy» er et internasjonalt samarbeid. Med en lengde på 174 meter, bredde på 28,6 meter og bruttotonn på 37.000, er skipet klasset som passasjerskip. Sykehusskipets dybde under vannlinjen er 6,16 meter og gjennomsnittshastigheten er 12 knop. 

Spesifisjoner
Lengde 174 meter
Bredde 28,6 meter
Dybde 6,1 meter
Vekt 37.000 tonn
Dekk 12 dekk
Motorer 4 x Warsila 6L32
med 2 x ABB Azipods
Hvem, hva, hvor
Verft Xingang Shipyard (CSSC) – Tijanjin, china
Prosjektledelse Stena RoRo – Gothenburg, Sweden
Konstruksjonsdesign Deltamarin – Turkeu, Finland
Megler BRS, Geneva
Registrert Lloyd’s Register – UK
Flagg Malta

“Afrika Mercy ” til kai i Cotonou, Benin

Ofte stilte spørsmål

  • Lysarmaturene har energieffektivt led-lys.
  • Lavt svovelinnhold i drivstoffet bidrar til å redusere forurensning
  • Vi seiler med lave hastigheter mellom havner for å redusere karbonutslipp
  • Vi følger internasjonale standarder (MARPOL 73-78) som regulerer hva skip gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luft forurensing.

Mercy Ships følger maritime industristandarder som regulerer hva skipene gjør med avfall, olje, kloakk, søppel og luftforurensning. En av disse er den internasjonale konvensjonen for forebygging av forurensning fra skip (MARPOL 73-78) . I tillegg til dette bruker Mercy Ships marine drivstoff som møter krav fra den intenasjonale maritime organisasjonen (IMO). Skipene seile også med lave hastigheter mellom havner for å minimere karbonutslipp.

Mercy Ships ankommer ulike nasjoner etter invitasjon fra deres respektive regjeringer. Før skipets ankomst samarbeider vi med helsedepartementet for å identifisere hva slags behov det er i landet og i hvilken grad vi er i stand til å støtte, forsterke og bidra til forbedring av landets helsevesen.

Alle våre tidligere skip har vært eldre skip som har blitt bygget om. «Africa Mercy» var f.eks. en jernbaneferge som seilte mellom Sverige og Danmark under navnet «Dronning Ingrid».

«Global Mercy» er et helt nytt skip som er spesialbygget for å være et sykehusskip. Det har blant annet store arealer for kursing og utdanning av lokalt helsepersonell i landene vi besøker slik at vi kan trene og utruste langt fler enn tidligere. Dermed vil vi etterlate oss mye mer kompetanse i landene vi besøker når skipet seiler videre til neste havn.

I mer enn 40 år har vi Mercy Ships basert driften vår på to typer frivillige: Folk som gir gaver for å finansiere driften og frivillige som reiser ut for å bemanne skipene våre.

Det er en modell som fungerer glimrende. Det er mange som reiser ut igjen og igjen. Når de som jobber ombord dekker sine egne kostnader, gjør det at vi kan gi gratis operasjoner til mange flere mennesker. Og det er jo det som er hele hensikten med arbeidet vårt. Alle som gir pengestøtte eller reiser som frivillige gjør det for å hjelpe mennesker som har store lidelser; enorme svulster i ansiktet, deformerte bein, store brannskader, barn (og voksne) med leppe-/ ganespalte.

Frivillige gaver til Mercy Ships går til å dekke alle kostnader knyttet til operasjonene ombord. Skipet er som en liten by, og det er mange kostnader som skal dekkes for at vi skal kunne holde operasjonene igang

Direkte kostnader til operasjonene som strøm, bandasjer og annet forbruksmateriell.
Innkjøp og vedlikehold av avansert medisinsk utstyr.
Alle kostnader knyttet til driften av skipet; drivstoff, vedlikehold, inventar, forbruksmateriell osv.
Transportkostnader knyttet arbeid med å finne pasienter og kjøre dem til skipet.
Lønn til maritime dagarbeidere fra vertsnasjonen.

«Global Mercy» ™ vil ha kapasitet til 199 pasienter. Dette er pasienter som i all hovedsak trenger en operasjon. Vi har en rekke ulike pasientgrupper:

Leppe-/ ganespalte
Svulster
Brannskader
Ortopediske pasienter (klumpfot, ekstremt skjeve bein, arm- og håndskader)
Kvinner med fødselsskader
Vi har pre- og postoperativ avdeling, radiologisk avdeling (med røntgen- og CT-skanning), rehabilitering og poliklinisk avdeling. I tillegg har vi akuttmottak, isolat og egne senger der pårørende kan være med å gi pleie til pasientene.

Absolutt - vi trenger all hjelp vi kan få. 

Les mer om å bli frivillig her

Du finner en oversikt over ledige stillinger om bord og ønsket arbeidsperiode her:
https://opportunities.mercyships.org/

1 %

Over 73% av verdens befolkning bor i nærheten av en havneby

Hvorfor bruker vi sykehusskip

Et skip er den mest effektive plattformen for å levere høyteknologiske og moderne sykehustjenester til områder hvor rent vann, elektrisitet og medisinske fasiliteter er svært begrenset eller ikke-eksisterende.

Samtidig – med mer enn 73 % av jordens befolkning som bor nærmere enn 160 kilometer fra kysten, har vi mulighet til å nå enda flere med våre gratis sykehustjenester. Mange land mangler rent vann, sikker strømforsyning, medisinske fasiliteter og helsepersonell.

Våre skip er førsteklasses sykehus med et kontrollert, sikkert og rent miljø for pasienter og frivillige – operativt fra dag èn når vi ankommer et nytt land.

Hvorfor vi gjør det vi gjør

Ifølge Lancet-kommisjonens rapport om global kirurgi, dør 16,9 millioner mennesker hvert år av mangel på trygg kirurgi. Det er over tre ganger så mange som dør hvert år av HIV, malaria og tuberkulose til sammen.

I tillegg lever milliarder av mennesker med kronisk smerte, økonomisk krise og sosialt stigma på grunn av skader og deformeringer som kunne vært ordnet med kirurgi. Behovet for betydelig vekst i kirurgisk
kapasitet og trening er enormt. Dette er kirurgi-krisen.

1 Mill

16,9 millioner * mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi. 

* Lancet Global Surgery 2030 Report

1 %

Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det.

En unik skipsflåte

Rundt fem milliard mennesker mangler tilgang til grunnleggende helsetjenester. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å gjenopprette helse og verdighet. Frivillig profesjonelt mannskap gir gratis grunnleggende omsorg og kirurgi. + 590 havnebyer besøkt + 2,71 millioner mennesker direkte berørt + 40 års tjeneste

Global Mercy

"Global Mercy"

Verdens største sivile sykehusskip

Credit Photo: Mercy Ships; Aerial photos of the Africa Mercy sailing into Tenerife in July 2013
Har tjent nasjoner i Afrika siden 2007
Caribbean_Mercy_baringt_6

"Caribbean Mercy"

«Caribbean Mercy» har vært i tjeneste i de karibiske øyer
The-Anastasis-being-towed-photo-3

"Anastasis"

«Anastasis» var Mercy Ships’ første skip.

Topp moderne sykehus

Skipene våre er svært effektive. Vi tar med oss et topp moderne sykehus til områder der rent vann, elektrisitet, medisinske fasiliteter og personell ofte mangler eller ikke eksisterer. Istedenfor å bygge opp fasilitetene vi trenger, kan vi tilby et trygt, stabilt sykehus, som samtidig er en undervisningsplattform. Slik gir vi livreddende og livsforandrende kirurgi til tusener av nødlidende mennesker.

Sykehustjenester​

Langsiktig kapasitetsbygging

Alle mennesker burde ha tilgang til et velfungerende helsevesen og til kirurgi de har råd til når de trenger det. Dessverre er det ikke slik der Mercy Ships arbeider. Derfor driver vi med kapasitetsbygging. Når sykehusskipet drar videre, skal landets helsepersonell stå bedre rustet til å gi bedre helsetjenester til sine landsmenn, i bedre fasiliteter og med moderne utstyr.

Sykehustjenester

16,9 millioner* mennesker kommer til å dø årlig uten tilgang til kirurgi.  Over 93 % av befolkningen i Afrika sør for Sahara mangler profesjonell kirurgi når de trenger det. Over 75% av folk bor i nærheten av en havneby. Med verdens største sivilie sykehusskip, kan Mercy Ships være med til å forvandle liv for tusenvis hvert eneste år.

* Lancet Global Surgery 2030 Report

Rekonstruerende ansiktskirurgi

Godartede svulster som vokser og leppe- og ganespalte kan forårsake store og livstruende problemer.

Brannskadeoperasjoner

Mercy Ships opererer og behandler mange brannskadde, svært ofte små barn.

Ortopedi

Mercy Ships opererer ofte skjelettskader, benskjevheter og klumpfot, i tillegg til at vi bidrar med opplæring og oppfølging.

Fødselsskader

Kvinner som har opplevd traumatiske fødsler kan få nytt liv ved operasjoner og veiledning.

Generell kirurgi

Mercy Ships gir bedre helse med bl.a. brokkoperasjoner og strumabehandling slik at familieforsørgere igjen får muligheten til å være yrkesaktive.

Øyeoperasjoner

Blindhet pga. grå stær er et stort problem i Afrika. Mercy Ships har spesialisert seg på å behandle dette og en ti minutters operasjon kan gi et nytt liv.

Tannbehandling

Mercy Ships har et spesialisert tannhelseprogram. Både utførende og forebyggende.

Lindrende pleie

Noen pasienter kan vi ikke redde. Her gir vi støtte, hjelp og undervisning til pasienten og de nærmeste.

“Africa Mercy ” til kai i Cotonou, Benin.

Langsiktig kapasitetsbygging

Alle mennesker burde ha tilgang til et velfungerende helsevesen og til kirurgi de har råd til når de trenger det. Dessverre er det ikke slik der Mercy Ships arbeider. Derfor driver vi med kapasitetsbygging. Når sykehusskipet drar videre, skal landets helsepersonell stå bedre rustet til å gi bedre helsetjenester til sine landsmenn, i bedre fasiliteter og med moderne utstyr.
Dette er “hjelp til selvhjelp” for helsesektoren. Vi gir (videre)utdanning til kirurger og sykepleiere, pusser opp sykehus og klinikker og gir råd til helsemyndighetene.

Utdanning av lokalt helsepersonel

Vi bruker hver operasjon om bord som en arena for (videre)utanning av lokale kirurger og sykepleiere slik at det lokale helsevesenet står styrket når sykehusskipet vårt har seilt videre til neste havn.

Bygge bedre sykehus

Vi samarbeider tett med våre vertsland om å styrke helsesektoren ved å trene og veilede lokalt medisinsk personale, og renovere sykehus og klinikker.

Donasjoner av medisinsk utstyr og maskiner

Vi samarbeider tett med våre vertsland om å styrke helsesektoren. I tillegg til å  utdanne og veilede lokalt helsepersonell, renoverer vi  sykehus og klinikker, og donerer moderne utstyr som gjør kirurgiske inngrep tryggere.

Jordbruk

Mange sykdommer kan forebygges ved å spise sunn mat. Det gjelder blant annet deformeringer av skjelettet. Derfor hjelper Mercy Ships de lokale bøndene i lavinntektsland å øke utbyttet og kvaliteten på landbruket sitt.  På denne måten får vi bokstavlig talt tatt noen problemer ved roten.

Ca. 6 000 mennesker i pasientkø i Guinea

Ved begynneslen av hvert feltoppdrag åpner vi for at lokalbefolkningen kan komme å få vurdert ulike helseplager. De vi kan hjelpe får timekort. Behovene er enorme og derfor har vi bygget et helt nytt skip som mer enn dobler kapasiteten vår!