På maskinrommet står en tjueseks år gammel mann fra Levanger, utenfor Trondheim. Brage Kjølen er det som på engelsk kalles en «mechanic fitter», som betyr at han fikser alt av stål som går i stykker på om bord. Sykehusskipet er en konstruksjon bestående av 16.000 tonn med stål. – Det er jo litt å holde med på, sier Brage.
Han har hatt lyst til å reise ut fra han var barn, oppleve andre steder i verden og bli kjent med folk som ikke har vært like heldige som han selv. – Jeg synes Mercy Ships var en fin organisasjon, og her kan jeg faktisk bruke min utdanning som mekaniker til å hjelpe på konkrete måter. Den dagen Mercy Ships Norge intervjuer Brage, holder han på med å sveise rekkverket rundt bassenget på dekk, slik at barna endelig kan få ta det i bruk. Det skal bli gøy!
Selv beskriver han det å jobbe sammen med omtrent 300 kolleger fra hele verden som et veldig spennende eventyr. Ikke bare får man oppleve nye land og steder ut ifra hvor skipet befinner seg, men man blir også kjent med ulike kulturer gjennom de andre man møter om bord:
– Det er veldig morsomt at du kan se en sekstiåring fra England, en attenåring fra Sveits og en førtiåring fra Romania dra ut og spise middag sammen. Det er ikke så mange plasser du får oppleve det.
En vanlig dag om bord starter med et morgenmøte, hvor arbeidsoppgaver fordeles og man diskuterer hva som skal gjøres. Deretter går man hver hvert til sitt. Brage forteller at selv om han jobber et stykke unna operasjonsalene, så har han det hele tiden i tankene at det de gjør bidrar til å gjøre et sykehusskip mulig. At mannskapet består av mange lag med folk som jobber og bygger hverandre opp. – Det trengs mange folk til å drive et sykehusskip, det gjør seg ikke selv.
Før han dro ut med Mercy Ships, hadde Brage aldri jobbet på skip, bare med landbasert mekanikk. Selv ønsker han å oppfordre folk til å dra ut, og han påpeker at det finnes mange forskjellige jobbmuligheter og arbeidsoppgaver. De fleste krever faglig kompetanse, men det finnes også noen som ikke gjør det. Dersom du som leser dette og er usikker på om du har kompetanse til å være en del av mannskapet om bord, vær frimodig og ta kontakt!
– Du lærer masse, oppmuntrer han.